Romanii nu prea au grija de datele lor personale

Phishing-ul este simularea unei actiuni in numele unei organizatii de incredere sau a unui individ, pentru a pacali utilizatorii sa dezvaluie date confidentiale, precum username, parole si informatii de acces la conturile bancare.

In urma unui studiu realizat de BitDefender, romanii nu prea stiu cum si mai ales ca este cazul sa-si protejeze siguranta datelor personale.
97% din 2210 respondenti cu varste cuprinse intre 18 si 65 de ani au achizitionat bunuri sau servicii de pe internet. Dintre acestia, 57% au declarat ca au dezvaluit informatii confidentiale unor surse nesigure, fiind astfel expusi riscurilor de frauda si compromiterea conturilor bancare.

De asemenea, studiul a scos in evidenta faptul ca 27% dintre respondenti nu stiau de existenta site-urilor false sau a atacurilor de phishing.

“E ingrijorator faptul ca la o simpla cautare pe internet, oricine poate gasi informatii confidentiale referitoare  la conturile bancare, date ce pot fi folosite in scopuri rau intentionate. Mai mult decat atat, exista foarte multi criminali cibernetici care vand astfel de informatii in schimbul unor sume de bani”, a declarat autoarea studiului, Sabina Datcu, Analist in Amenintari Online si Specialist in Comunicare la BitDefender.

Studiul a mai subliniat si unele dintre preferintele in materie de bunuri si servicii achizitionate ale celor intervievati: electronice (inclusiv jocuri) – 78%, imbracaminte si cosmetice – 43% (cu precadere femei) si diverse cadouri (inclusiv flori) – 32%. Pentru plata acestor bunuri, 98% dintre respondenti au declarat ca folosesc mai multe mijloace on-line. Mai mult, pentru a economisi timp, cei intervievati au recunoscut ca apeleaza la aceleasi mijloace pentru a plati si diferite facturi curente (utilitati, taxe, rezervari etc.)

Atunci cand au fost intrebati daca sunt la curent cu fenomene de tip phishing/site-uri false, raspunsurile au fost atat afirmative (73%), cat si negative (27%). In plus, cei mai multi dintre participantii la sondaj – 98% – au declarat ca pana acum au primit cel putin un mesaj in care li se solicitau detalii despre cardurile de credit.

Mesajele erau trimise fie in numele unor institutii (financiare) – 65%, fie de catre expeditori necunoscuti – 35%. Si mai grav, 57% dintre cei intervievati au oferit informatiile confidentiale cerute prin respectivele mesaje.

Ulterior, au inteles ca au fost victimele infractorilor informatici. Astfel, 65 de procente dintre respondenti au recunoscut ca, la un anumit moment, nu si-au mai putut accesa conturile de e-mail (solicitate impreuna cu celelalte detalii despre cardul de credit), in vreme ce 43% au observat ca anumite sume de bani au disparut pur si simplu din cont, alti 32 % dintre respondenti fiind sunati de catre banca pentru a confirma tranzactiile realizate in numele si din conturile lor de catre infractorii informatici.

(Sursa: BitDefender)

Comenteaza