Problemele copiilor pe Internet: hartuirea si abuzul verbal

Conform unui raport facut public de organizatia Salvati Copiii Romania, raport realizat pe baza activitatilor inregistrate pe linia de consiliere Helpline, componenta a programului Sigur.info de promovare a sigurantei copiilor pe Internet, cele mai intalnite probleme ale copiilor romani cand navigheaza pe Internet sunt hartuirea si abuzul.

Pe parcursul celor doi ani de functionare a Helpline-ului au fost primite peste 650 de apeluri si sesizari atat din partea copiilor, cat si a adultilor. Problemele semnalate cel mai frecvent sunt: hartuirea si intimidarea pe Internet – cyberbullying (218), instrainarea datelor personale (149), cazuri de frauda si/sau spam (35), pornografie/continut ilegal (24) si santaj (20).

Media de varsta a apelantilor este de 17 ani, preponderente fiind persoanele de sex feminin. Cele mai utilizate mijloace de contact pentru apelarea Helpline-ului au fost emailul si chat-ul, remarcandu-se in multe cazuri dorinta utilizatorilor de a isi pastra anonimatul.

Hartuirea si intimidarea pe Internet (Cyberbullying) a fost cauzata de o problematica diversa: agresiune verbala, calomniere si lipsa de securizare a datelor personale. Acest tip de hartuire poate presupune trimiterea de emailuri unei persoane care a refuzat comunicarea cu expeditorul, emailuri care pot contine amenintari, remarci sexuale, incitari la ura, sicanari ale victimelor precum si afisarea oricaror declaratii false care au ca scop umilirea victimei.

Instrainarea datelor personale este relationata cu hartuirea, care reprezinta deseori evolutia nefericita a unui caz in care datele personale sunt utilizate in scopuri de umilire si injosire. Cazurile de frauda/spam au implicat solicitari de introducere a datelor bancare, prin emailuri fictive de la banci. santajul reclamat la linia de consiliere se bazeaza de cele mai multe ori pe utilizarea unor date personale ale altei persoane (de cele mai multe ori poze compromitatoare), pentru a obtine beneficii.

Problemele au fost remediate prin: redirectionarea apelantului catre Sectia de Politie aferenta (in cazurile de Cyberbullying si santaj), informarea departamentului Cybercrime din cadrul IGPR (in cazurile de tentative de frauda si spam), interventia efectuata de catre Hotline si departamentul Cybercrime (in cazurile de continut pornografic si ilegal), interventia Directiei Generale Protectia Copilului (in cazuri care priveau siguranta fizica si psihica a minorilor).

(Sursa: Sigur.info)

Comenteaza